آموزش دوخت کاور مبل

آموزش دوخت کاور مبل

آموزش مرحله به مرحله دوخت کاور مبل

در ابتدا باید پارچه مناسب را تهیه کنیم. سپس به صورت خیلی دقیق تمام قسمت‌های مبل‌های خود را  اندازه‌گیری می‌کنیم.( طول، عرض، ارتفاع، پشتی مبل، نشیمنگاه، دسته مبل ، قسمت پایینی و ...)

 

دوخت کاور مبل


اندازه‌های گرفته شده را تبدیل به اگو می‌کنیم بهتر است ابتدا الگو بر روی کاغذ کشیده شود بعد روی پارچه آورده شود. (در رسم الگو بهتر است ابتدا قسمت‌های بزرگ را اندازه بزنیم بعد قسمت های کوچک) توجه داشته باشید که اندازه ای که روی پارچه میزنید چند سانت از اندازه واقعی بزرگ‌تر باشد (برای درز).

 

کتاب اموزش دوخت کاور مبل

 

پارچه را به قیچی مناسب ببرید و قسمت‌های بریده شده را روی هم بگذارید و با دقت آن‌ها را با نخ کوک، کوک بزنید. پس از اتمام کوک آن را روی مبل قرار داده و اندازه آن را چک می‌کنیم و جاهایی را که ایراد دارد را با سنجاق مشخص می‌کنیم.

 

کانال تلگرام آموزش دوخت کاور مبل 

 

اگر اندازه بود با چرخ خیاطی محل کوک ها را می‌دوزیم. اگر دوست داشته باشید می‌توانید برای قسمت‌های پایین حاشیه بدوزید یا با توجه به سلیقه خودتان آن را تزیین کنید. هم‌چنین می‌توان برای راحتی برای آن زیپ یا دکمه گذاشت. 

 

آموزش دوخت کاور پلاستیکی مبل

 

برای آموزش سایر انواع دوخت لباس و مشاهده  آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه فرمایید

پنج خیاط معروف ایرانی

پنج خیاط معروف ایرانی

بیژن پاکزاد


طراح ایرانیِ لباس مردانه و عطر، نامی آشنا در عرصه مُد بین­المللی است. او زاده ایران است و فعالیت حرفه ای خود را با افتتاح بوتیک زنانه در تهران شروع کرد و سپس با مهاجرت به لس آنجلس اولین بوتیک لباس مردانه خود را در سال ۱۹۷۶ در بورلی هیلز افتتاح کرد. کارنامه ی بیژن آنچنان پر بار است که می­توان گفت بر تن بسیاری از افراد تاثیرگذارِ دنیا لباسی از این برند وجود داشته است. از میان آنها می­توان رییس جمهور آمریکا باراک اوباما، جورج بوش، پوتین، رییس جمهور روسیه، تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلستان، جورجیو آرمانی، مایکل جوردن، تام فورد، شهرام ناظری و … نام برد.


رنگ زرد آفتاب بهترین رنگ استفاده شده در دنیای مد بیژن است. دیوار های خانه، محیط کار و اتومبیل­ها یی با این رنگ نشان سلیقه استثنایی و منحصر به فرد اوست.

اِلی طاهری


طراحی ایرانی-یهودی است که در سال ۱۹۷۱ به آمریکا مهاجرت کرد و بوتیکی در نیویورک راه انداخت. بعد از آن  در سال ۱۹۷۳  به فکر ایجاد خط تولیدی برای خود شد. طرح های او بسیار فاخر و خلاقانه است و در کلکسیون های او بلوز های زنانه، لباس مهمانی و رقص و حتی لباس های رسمی مردانه وجود دارد. برند او در سال ۲۰۰۰ کم کم در دنیای کفش و جواهرات و لوازم زینتیِ لباس نیز وارد شد و بخاطر سبک کار و تخصص، جوایز متعددی در زمینه کاری خود دریافت کرد و می توان گفت اِلی یکی از خلاق ترین و بهترین طراحان مُد کنونی دنیاست.

نیما بهنود


نیما بهنود موسس و طراح شرکت نیمانی است. او با هنرهای دستی و طراحی های خاصِ خود، دری تازه به روی دنیای مُد باز کرد. نیما در ایران به دنیا آمد و تحصیلاتش را در نیویورک در حوزه مُد ادامه داد. او بر روی بوم طرح­هایی از ایران و فرهنگ ایرانی می­کشید و بعد از آن به نظرش رسید این هنر فوق العاده قابل پوشیدن نیز هست. پس از آن فرهنگ ایران منبع الهام طرح هایش شد. او شعرهای ایرانی را بر روی تیشرت ها طراحی می کند و همیشه معتقد است که خانم های ایرانی خود، طراحانی خوش سلیقه هستند و برای شناساندن هنر ایرانی بسیار خلاقانه عمل می کنند. نیمانی شرکتی بر پایه طراحان خوش ذوق است که در این سالها توانستند زیبایی هنر و تاریخ ایرانی را در گالری های  خود برای جهان به نمایش بگذارند.

جورج ری آقایان


طراح لباسی ایرانی است که بیشتر بخاطر فعالیت در صنعت فیلم سازی در ایالات متحده مشهور است. مادرش خیاطی ماهر بود و لباس هایی برای خانواده سلطنتی دوخته بود و او نیز در سن سیزده سالگی اولین لباس را برای فرح دیبا طراحی کرد. او تمام عمرش را به طراحی لباس های سلطنتی و لباس هنر پیشگان هالیودی گذراند و هنر پیشگان معروفی چون جودی گارلند، دایانا رز، جولی اندرو  لباس های با طراحی او پوشیده اند.آقایان سه بار برای اسکار نامزد بهترین طراح لباس شد. و در سال ۱۹۷۶ به همراه شریکش مایکی، اولین جایزه اِمی برای طراحی کت و شلوار برای فیلم “آلیس در سرزمین عجایب” را دریافت کرد. او همچنین برای افتتاحیه و اختتامیه بازی های المپیک سال ۱۹۸۴ مسئول طراحی لباس بود.

مژگان نوریان


مژگان نوریان چهره پنهان، موسس و طراح لباس در پس خیاطی عروسِ مژگان در انگستان است. او زاده تهران است ولی در دوران دبیرستان به انگلستان مهاجرت کرد. تحصیلاتش در حوزه طراحی لباس است و با وارد شدن به بازار کار تجربه های ارزشمندی کسب می کند تا جایی که کم کم به سبک خاص خود در طراحی را دست می یابد و به این نتیجه می رسد که دوست ندارد برای کسی کار کند و با تلاش فراوان برند خود را گسترش می دهد. مژگان نمونه ای از تصمیمِ یک زن برای موفقیت و شهرت در صنعتی چالش بر انگیز است. زمینه کاری برند او تنها لباس عروس است و تا اکنون برای افراد معروفی همچون چمی الکات، اسکی باز المپیک  لباس داشته است.

برای آموزش سایر انواع دوخت لباس و مشاهده  آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه فرمایید

معرفی انواع متدهای خیاطی

معرفی انواع متدهای خیاطی

خیاطی از جمله هنرهایی است که دارای سبک ها و متد های مختلف بوده ضمن آنکه این هنر قدمت طولانی داشته و در طی سالیان افراد مختلف سبک ها و روش های مختلفی را ابداع  یا تغییراتی در متد های قبلی به وجود آورده اند و باعث شکل گیری انواع متد های خیاطی شده اند. سبک های متعددی هست که در حال حاضر به عنوان رایج ترین و پرکاربردترین متد های خیاطی در سراسر جهان استفاده می شوند ولی افرادی هم هستند که چندان از متدهای رایج پیروی نمی کنند و طی سال ها تجربه، متد و سبک خاص خود را ایجاد می کنند.

 برای افرادی که تصمیم به یادگیری خیاطی دارند شناخت متد های خیاطی و انتخاب  متد درست برای آموزش از اهمیت بسزایی برخودار است . هر یک از متدهای  خیاطی دستورالعمل و روش کار مخصوص به خود را دارند واندازه گیری و الگو کشی در آنها باهم متفاوت است. و بسیاری از افراد آموزش خیاطی را با یکی از این متد ها شروع می کنند.

متد متریک

 

متد متریک یکی از متدهای رایج آموزش خیاطی است. این متد دارای ریزه کاری های فراوان با محاسبات ریز و دقیق می‌باشد. محصول بدست آمده از الگوی متریک، یک لباس ظریف با تن‌خور عالی است. این روش با تکیه بر جدول سایزبندی 38، 40 الگوی شخص را آماده می‌کند. پس از بدست آوردن اندازه ها، محاسبات شروع می‌شود و با کمی حوصله و دقت به الگوی نهایی می‌رسید. این مرحله، مرحله وقت‌گیری است، ولی سرعت دوخت را بالا می‌برد و شما اطمینان دارید که لباس به دست آمده، فیت تن شده و کار خراب نمی‌شود.

 

 متریک، روشی انگلیسی است، پس متناسب با اندام انگلیسی ها طراحی شده است. برای اینکه به الگوی مناسب ایرانی دست پیدا کنیم، لازم است در الگو دست ببریم. امروزه با فعالیت در دنیای مجازی، خیاطی هم به دنیای مجازی راه پیدا کرده است. اگر تبلیغی دیدید با عنوان خیاطی آنلاین تعجب نکنید. شما سایز می‌دهید و آن‌ها می‌دوزند. متد متریک به خیاط این امکان را می‌دهد که از راه دور، برای شما لباسی بدوزد که اندازه شما باشد.

 

متد گرلاوین

 

متد گرلاوین یکی از قدیمی‌ترین متدهای خیاطی است. برخلاف متریک که از جدول اندازه گیری پیروی می‌کرد، در این روش باید قسمت های مختلف بدن اندازه گیری شود. مثل دور گردن، کارور، دور سینه، دور کمر و دور باسن البته با محاسبات کمتر. به همین دلیل، بیشتر آموزشگاه‌های خیاطی و یا حتی دانشگاه های طراحی دوخت این روش را آموزش می‌دهند. لازم به ذکر است این روش نیز الگوکشی زمان بری دارد، به همین دلیل نقد زیادی به آن وارد است.متد گرلاوین با اینکه نیازمند اندازه‌گیری های دقیق است ولی به پرو گیری هم نیاز دارد. با ایراداتی که متد گرلاوین دارد، این متد را منسوخ شده می‌دانند. با این حال، آموزشگاه هایی هستند که آن را در انواع متد خیاطی با الگوی خود جای داده‌اند و به مبتدیان تازه کار خود آموزش می‌دهند. این روش دوخت، دست آخر لباسی به شما می‌دهد که دقیقاً فیت بدن‌تان است. کسانی که می‌خواهند مانتوهای زیبا با تن‌خور عالی داشته باشند، سراغ این متد بروند.

 

متد مولر

 

خواستگاه این متد آلمان است. جایی که مردمانش اندامی شبیه به اندام ایرانی ها دارند. قدمتش به 140 سال می‌رسد. توسط میشل مولر ابداع شده و در جهان شناخته شده است. میشل مولر دریک خانواده فقیر زندگی می‌کرد. یک روز هنگام برگشت از مدرسه زمین خورده و زانوی شلوارش پاره می‌شود. او با ظرافت بسیاری شلوار خود را رفو می‌کند، طوری که کسی متوجه نشود. بعدها دوستانش از او تقاضا کردند که برای آن ها هم این کار را انجام دهد.

مولر، کم کم به خیاطی علاقه‌مند شد و به طور حرفه‌ای، مشغول به کار خیاطی شد و متدی بنام خودش (متد مولر) ابداع کرد. وقتی این متد وارد ایران شد، به دلیل نزدیکی اندام آلمانی و ایرانی‌ها، بسیار طرفدار پیدا کرد. بیشتر صاحبان مزون استقبال کردند و لباس هایشان را بر اساس این متد دوختند اما با گذشت زمان ایرانی ها چاق شدند. این موضوع خیاط هارا دچار مشکل کرد و آن‌ها سعی کردند با تغییرات جزیی ایرادات اندامی را رفع کنند.

 هنوز هم خیلی ها اعتقاد دارند مولر روشی مناسب است. روشی که همراه با پیچیدگی ها، لباسی را ارائه می‌دهد که گاهی نیاز به پرو هم ندارد! البته بعضی ها هم به دلیل پیچیدگی‌هایی که این روش در محاسبات و الگوکشی دارد، سراغ متد مولر نمی‌روند و ترجیح می‌دهند این حجم محاسبات و فرمول را کنار گذاشته و روش آسان‌تری را انتخاب کنند.

 

آشنایی با دیگر متدهای خیاطی

 

تا اینجا با سه مورد از معروف‌ترین انواع متد خیاطی آشنا شدید. در ادامۀ مطلب، متدهای دیگری هم معرفی شده است. لازم به ذکر است که این متدها در ایران به ندرت آموزش داده می‌شوند. گاهی هم بعضی از آموزشگاه‌ها یا مزون‌ها، با تغییرات یا به اصطلاحِ خودشان اصلاح الگو، با این متدها کار می‌کنند. عقیده آن‌ها بر این است که متد و یا الگوکشی خیلی مهم نیست بلکه نتیجۀ کار مهم است. مهم است که لباسی بدوزیم که متناسب با اندازه بدن و مطابق با منحنی‌های بدن باشد. این افراد پس از سال‌ها کار و تجربه به این عقیده رسیدند. و بعضی از افراد نیز به دنبال جدیدترین متد های خیاطی هستند و از انواع متد های خیاطی قدیمی پیروی نمی کنند.

 اما برای کسانی که تازه وارد این کار شدند و اطلاعاتی نسبت به اندام شناسی ندارند، اندازه‌گیری‌های زیاد، حفظ فرمول ها و ساعت ها الگوکشی سخت خواهد بود. این افراد از همان آغاز کار، به دنبال متدی شناخته شده می‌روند تا درصد خطای کمتری داشته باشند. زیرا اگر با مشکلی مواجه شوند، راحت‌تر می توانند از افراد دیگر کمک بگیرند.

 

سه نوع متد آموزشی که درموردشان توضیح دادیم (مولر، گرلاوین و متریک) از انواع متدهای خیاطی با الگو هستند. این سه روش در ایران بسیار استفاده شده‌ است. بنابراین، با این متدها لباس‌های بسیاری برای اندام های متفاوت دوخته شده است و ایرادات اندامی اصلاح شده است. به همین دلیل خیلی ها تمایل دارند با این 3 متد آموزش خیاطی کار کنند.

 

متد ایتالیایی

 

این متد همانطور که از نامش پیداست از ایتالیا آمده است. روشی که مستقیم روی پارچه پیاده می‌شود. برای افرادی که از محاسبه و الگو کشی فراری هستند گزینه بسیار مناسبی است. متد ایتالیایی ضعف بزرگی دارد، با این متد فقط می توان لباس های نسبتاً ساده دوخت. از آن‌جایی که الگوکشی روی کاغذ انجام نمی‌شود، طرح و مدل لباس مورد نظر روی الگو، الگو سازی نمی‌شود.

 

abm از متدهای خیاطی

 

abm یک متد آمریکایی است. در این روش الگوها بر حسب سایزبندی آماده می شوند. abm که از متدهای تجاری محسوب می شود، کار خیاطی را بسیار آسان کرده و زمان الگوکشی را کم کرده است. شما می‌توانید الگوهای آماده را متناسب سایز، در جدول سایزبندی انتخاب کرده و روی پارچه بیندازید. سپس برش داده و دوخت را انجام دهید. به همین سادگی! ولی سایز بالاتنه و پایین تنه همه افراد یکسان نیست. ممکن است سایز بالاتنه شخصی 38 و سایز پایین تنه او 40 باشد. به همین دلیل abm، یک متد تجاری است. لباس‌هایی که در فروشگاه ها می‌بینیم، بیشتر با این روش دوخته شده است.

 اما برای کسانی که تازه وارد این کار شدند و اطلاعاتی نسبت به اندام شناسی ندارند، اندازه‌گیری‌های زیاد، حفظ فرمول ها و ساعت ها الگوکشی سخت خواهد بود. این افراد از همان آغاز کار، به دنبال متدی شناخته شده می‌روند تا درصد خطای کمتری داشته باشند. زیرا اگر با مشکلی مواجه شوند، راحت‌تر می توانند از افراد دیگر کمک بگیرند.

 

سه نوع متد آموزشی که درموردشان توضیح دادیم (مولر، گرلاوین و متریک) از انواع متدهای خیاطی با الگو هستند. این سه روش در ایران بسیار استفاده شده‌ است. بنابراین، با این متدها لباس‌های بسیاری برای اندام های متفاوت دوخته شده است و ایرادات اندامی اصلاح شده است. به همین دلیل خیلی ها تمایل دارند با این 3 متد آموزش خیاطی کار کنند.

 

متد ایتالیایی

 

این متد همانطور که از نامش پیداست از ایتالیا آمده است. روشی که مستقیم روی پارچه پیاده می‌شود. برای افرادی که از محاسبه و الگو کشی فراری هستند گزینه بسیار مناسبی است. متد ایتالیایی ضعف بزرگی دارد، با این متد فقط می توان لباس های نسبتاً ساده دوخت. از آن‌جایی که الگوکشی روی کاغذ انجام نمی‌شود، طرح و مدل لباس مورد نظر روی الگو، الگو سازی نمی‌شود.

 

abm از متدهای خیاطی

 

abm یک متد آمریکایی است. در این روش الگوها بر حسب سایزبندی آماده می شوند. abm که از متدهای تجاری محسوب می شود، کار خیاطی را بسیار آسان کرده و زمان الگوکشی را کم کرده است. شما می‌توانید الگوهای آماده را متناسب سایز، در جدول سایزبندی انتخاب کرده و روی پارچه بیندازید. سپس برش داده و دوخت را انجام دهید. به همین سادگی! ولی سایز بالاتنه و پایین تنه همه افراد یکسان نیست. ممکن است سایز بالاتنه شخصی 38 و سایز پایین تنه او 40 باشد. به همین دلیل abm، یک متد تجاری است. لباس‌هایی که در فروشگاه ها می‌بینیم، بیشتر با این روش دوخته شده است.

 

متد فرانسوی

 

متد فرانسوی، از انواع متد خیاطی است که فرانسوی‌های پیشرو در صنعت مد و پوشاک آن را ارائه داده‌اند. فرانسوی ها از گذشته‌های دور سفارشی‌دوزی و شخصی‌دوزی را شروع کردند. با گذشت زمان و افزایش تقاضای لباس توسط مردم، آن‌ها دوخت انبوه لباس را راه اندازی کردند. روشی که آن ها ابداع کردند مختص اندام های متناسب و زیبای خودشان است.  اندام ایرانی ها نیز در گذشته این گونه بود و به راحتی این متد در خیاط خانه‌های ایران استفاده می‌شد. ولی با چاق شدن ایرانی ها این روش کنار گذاشته شد.

 برای آموزش سایر انواع دوخت و مشاهده  آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه فرمایید

اموزش دوخت پرده های پانچی

مرحله اول : اندازه گیری محل نصب پرده پانچ

برای اندازه گیری پرده مثل خیلی از پرده های دیگر ملاک ما اندازه پنجره نیست بلکه بهترین حالت این است که کل عرض دیوار و کل طول سقف تا کف را با پرده بپوشانیم ( بخصوص در مورد پرده پذیرایی ) تا فضا بزگتر و دلباز تر دیده شود مثلا اگر دو طرف پنجره دیوار باشد از یک دیوار تا دیوار دیگر ( کل عرض اتاق ) را اندازه می گیریم. همینطور به جای اندازه گیری ارتفاع پنجره ، کل ارتفاع از سقف تا کف زمین باید اندازه گیری شود . در غیر این صورت اگر دوست دارید پرده تنها به اندازه پنجره اتاق دوخته شود کافی است از سمت چپ و راست و بالا و پایین پنجره هر طرف ده سانتی متر به ارتفاع و عرض پنجره اضافه کرده و برای برش پرده از این اندازه ها استفاده کنیم .

ضمن این که میدانید باید ۲-۳ برابر عرض پنجره یا عرض مورد نظر برای دوخت پرده در نظر بگیرید این مرود بخصوص در مورد دوخت پرده پانچ چون پیچ های نصبت به پلیسه و مدل های معمول عمیق تر است پارچه بیشتری مورد نیاز خواهد بود .

دوخت پرده پانچ (۱)

مرحله دوم : برش پرده پانچ

در این مرحله پارچه انتخاب شده ( که بهتر است از جنس های سنگین مثل کتان و مخمل برای پرده پذیرایی از جنس های لطیف مثل حریر برای پرده آشپزخانه و از جنس های برزنتی و پلاستیکی برای حمام و سرویس بهداشتی استفاده شود ) را طبق اندازه گیری بالا برش زده وپس از بغل دوزی پارچه برای نوار دوزی و نصب آماده کنیم .

دوخت پرده پانچ (۲)

مرحله سوم : نصب حلقه های پرده پانچ

حالا پس از اندازه گیری و برش پارچه در نظر گرفته شده نوبت به نوار دوزی و جا گذاری حلقه های پانچ که از جنس فلز یا پلاستیک در بازار موجود است میرسود . چه تعداد حلقه برای پرده پانچ نیاز داریم ؟ این به عرض پرده مورد نظر بستگی دارد. مهم این است که بدانید بین هر دو حلقه مجاور روی پرده باید پانزده تا بیست سانتی متر فاصله قرار دهید که فضای کافی برای چین های عمیق روی پرده ایجاد شود ، حلقه های خیلی نزدیک یا خیلی دور زیبایی پرده را از بین برده یا کم میکنند .

دوخت پرده پانچ (۳)

مرحله چهارم :نوار دوزی پرده پانچ

برای دوخت نوار پرده پانچ لازم است از بالا ده تا بیست سانتی متر را تا زده و میدوزیم تا محکم و شق و رق شود روی این نوار تا شده نوار آماده پرده پانچ با سوراخ های منظم را میدوزیم (پارچه حلقه ها را از وسط تا می زنیم و خط دوخت را در وسط قرار می دهیم و لبه را دوخت می زنیم.) یا نوار پرده ساده را دوخته خودمان اقدام به پانچ کردن و جا گذاری حقله ها میکنیم.هنگام دوخت نوار پرده ۲ سانتی متر از پرده باید زیر نوار قرار گیرد.

دقت کنید باید عرض پرده را بیست سانتی متر بیشتر برش می دهیم این قسمت زیر پرده قرار می گیرد و لبه پرده را می پوشاند.

دوخت پرده پانچ (۴)

مرحله چهارم : نکات دوخت پرده پانچی

  • ابتدا و انتهای پارچه پرده پانچ را به اندازه ۵ سانتی متر تا می زنیم تا اندازه عرض پرده شود.
  • و آن را اتو کرده سپس لبه پایینی را به اندازه نیم سانت تا می کنیم و مجدا اتو می زنیم.
  • بالای پرده را با فاصله نیم سانت از لبه می دوزیم و پارچه را باز می کنیم و حلقه ها را طوری اتو می کنیم که به سمت بالا قرار گیرند.
  • بخش جلویی را به زیر تا می زنیم و دوباره اتو می کنیم و آن را درجای خود سنجاق می زنیم.
  • سپس لبه جلویی را به پرده می دوزیم و لبه های کناری را تا بالا دوخت می زنیم .

دوخت پرده پانچ (۵)

مرحله پنچم : میزان کردن ارتفاع پرده و دوخت حاشیه پایین پرده 

در آخر حاشیه های پایین پرده را می دوزیم. برای میزان کردن پایین پرده پانچ از هر جا که دوست دارید تا می زنیم بهتر است که اول پرده را آویزان کنیم تا مشخص شود چقدر تا بزنیم.

دوخت پرده پانچ (۶)

پرده پانچ شما دوخته شده و آماده است آن را از یک میل پرده به تناسب دکوراسیون خانه خود از جنس چوب یا فلز به رنگ های نقره ای یا طلایی تهیه کرده اید بیاویزید و از نتیجه کار خود لذت ببرید .


برای آموزش سایر انواع دوخت و مشاهده  آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه فرمایید